Puunkorjuuajoneuvojen täytyy olla jopa painojakauma!

Puunkorjuusala on vaarallinen ensimmäisen puun kaatamisesta ja korjuusta siihen pisteeseen, jossa puutavara toimitetaan sahalle. Mielenkiintoista on, että useimmat puunkorjuuonnettomuudet tapahtuvat kuljetettaessa kaadettuja puita eikä korjuun aikana, kuten muuten voitaisiin olettaa. Pääasiallinen syy onnettomuuksiin tämän viimeisen hakkuutuksen vaiheessa on usein kuorman paino ja tasapaino, kriittinen yksityiskohti, jota ei aina anneta niin paljon huomiota kuin sen pitäisi. Tosiasia on, että on tärkeää ymmärtää, kuinka metsätrukkien asianmukaista kuormitusta oikein tasapainotetaan, on tärkeää, kuten tietää, miten tämä oikea painojakauma saadaan aikaan turvallisen hakkuukuljetuksen aikaansaamiseksi.

 

Vaikutukset tasapainoon

 

Vaikeus suunnitella tasapainoisesti kuormitusta on, että jokainen on erilainen, vaikka käytät samaa ajoneuvoa. Ajoneuvon ja sen akselien painon tunteminen on ensimmäinen asia, kun pystyt pinoamaan tasapainoinen kuorma; Kuorma-auto on kuitenkin ainoa muuttamaton tekijä toiminnassa.

Koska on mahdotonta painaa puita paikan päällä, mikä tarkoittaa, että paino voidaan arvioida vain puun pituuden, halkaisijan ja tyypin mukaan, on aina olemassa tietty määrä epätarkkuutta painon arvioinnissa. Lisää tähän dilemmiin se, että puun kosteustaso vaihtelee joka kerta viimeaikaisten ilmasto-olosuhteiden perusteella ja on ilmeistä, että tarkan arvioinnin saaminen voi olla erittäin vaikeaa. Mitä suurempi kuorman estimointi epätarkkuus, sitä suurempaa mahdollisuutta, että rahti on epätasapainoinen, aiheuttaen epävarmoja olosuhteita.

 

Oikea tasapainotus

Koska aina tulee olemaan tietty määrä arvioita log-lastin kanssa, saada asiat oikein hallitsemattomiin vetoautonäkökohtiin on vieläkin tärkeämpi. Ensinnäkin metsätrukkien bruttopaino on tunnettava sekä lastin kanssa että ilman sitä sekä etuakseleiden ja taka-akseleiden paino näissä kahdessa tilanteessa. Sen jälkeen on mahdollista määrittää ajoneuvon painopiste. Kokeilemalla erilaisia ​​lokinlataus- ja purkamistekniikoita voi olla mahdollista ymmärtää, mikä sijoitusmenetelmä tarjoaa kyvyn tiettyä ajoneuvoa helpommin tasapainottamaan sekä miten muutokset olisi tehtävä erilaisten kuormitustilanteiden mukaan, jotta pysyisivät mahdollisimman lähellä Tasapainottamaan tukkien lastia.

 

Tasapainotuskaava

Nopea kaava, jota on käytetty tällaisissa tilanteissa ja joka on yksi parhaista keinoista arvioida painopistettä puunkorjuukoneiden täyttämiseksi, on seuraava: lastia yli taka-akseleita jaettuna kokonaiskuljetuksella = kuorman painopiste. Toisin sanoen, akseliväli lasketaan = tuumien lukumäärän etuakseleiden takana on, että ajoneuvon painopiste kohdistuu.

Kun tämä yhtälö on otettu käyttöön, on havaittu, että kuorma-autot ovat olleet hyvin ylikuormittuneita taka-akseleille, joiden uskotaan olevan merkittävä tekijä kuorma-autojen siirtyessä taka-akseleille onnettomuuksien aikana ajoneuvon ollessa liikkeessä. Ajoneuvon painopisteen löytämisen pyrkimys pyrkiä löytämään tasapainoinen kuorma kuorman ollessa paikallaan on, että kun kuorma-auto on liikkeessä, rahti ei todennäköisesti siirry tarpeeksi, jotta se vaarantaisi vakavasti ajoneuvon tasapainon. Kuormaa asettamalla kaikki tämä paino taka-akseleille.

Luonnollisesti tällaiset laskelmat poikkeavat jokaisesta ajoneuvosta ja jokaisesta lokin kuormituksesta johtuen koon, painon ja muiden vastaavien tekijöiden eroista. Tietäen, kuinka metsätrukkien hajautetut kuormat lasketaan oikein. Se antaa kuljettajille mahdollisuuden kuljettaa suurin hyötykuorma kyseiselle ajoneuvolle, mutta paljon turvallisemmin kuin muuten olisi mahdollista. Jopa painojakauma on kaikkien puunkorjuukoneiden tarve!